واکنش‌ها به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران

مقامات کشورهای مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ از «دعوت به خویشتنداری» تا نامیدن «باج‌خواهی اتمی»

ایران ۱۵ دی‌ماه أغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت فردو را اعلام کرد. تاسیسات فردو در کوه و زیرزمین قرار دارد –
ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۲۰ درصد، موجب برانگیختن واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات کشورها، از دعوت به خویشتنداری تا محکوم کردن، را برانگیخته است.

آمریکا و اسرائیل از نخستین کشورهایی بودند که به اطلاعیه ایران به آژانس انرژی اتمی، مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی واکنش نشان دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این اقدام را نشانه آن دانست که ایران «هدف توسعه برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال می‌کند.» او تصریح کرده که «اسرائیل اجازه‌ تولید سلاح هسته‌ای» را به ایران نخواهد داد.

رویترز بدون اشاره به نام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به نقل از او نوشت که این اقدام تهران «تلاشی آشکار برای باج‌گیری اتمی است.»

اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه این اقدام ایران را «فاصله‌گیری قابل‌توجه» با تعهداتش در برجام عنوان کرد. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا اظهارداشت: «اروپا تا ارایه گزارش دیده‌بان سازمان انرژی اتمی صبر می‌کند و بعد درباره اقداماتی که باید اتخاذ شود تصمیم می‌گیرد.»

کاتسونوبو کاتو، سخنگوی دولت ژاپن هم «نگرانی شدید» دولت این کشور نسبت به اقدام ایران در راستای «نقض توافق اتمی را ابراز داشت.

واکنش‌های چین و روسیه نرم‌تر بود. هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد و افزود: «در حال حاضر مهم‌ترین مساله این است که همه طرف‌ها، آمریکا را وادار کنند بدون هیچ شرطی به توافق اتمی برگردد. این اقدام می‌تواند توافق را به مسیر درست خود بازگرداند.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توییتی، این اقدام ایران را «قابل پیش‌بینی» توصیف کرد و افزود: «باتوجه به قانون تصویب شده در مجلس ایران، باید چنین اقدامی را پیش بینی می‌کردیم. تنها پرسش این است که این گام تهران چقدر به‌موقع است؟»

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ و ادامه تحریم‌های پولی و بانکی سایر کشورها، ایران در فازهای مختلف، تعهداتش نسبت به توافق اتمی را کاهش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین روزهای سال نوی میلادی (۲۰۲۱) آژانس انرژی اتمی از تصمیم ایران مبنی بر ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت زیرزمینی فردو خبر دارد.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم ۱۵ دی‌ماه این اقدام را چنین تشریح کرد: «چند ساعت پیش تزریق گاز به سانتریوفیوژ آغاز شد و  و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد.»

بر اساس توافق اتمی میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران نباید از ۳.۶۷ درصد فراتر رود.

رییس سازمان انرژی اتمی ۱۳ دی ماه در یک برنامه تلویزیونی از نامه ایران به‌آژانس درباره تولید سوخت ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرای آن ابلاغ کرده و بعد از آن رییس جمهوری باید دستور اقدام صادر کند.»

علی اکبر صالحی در این برنامه در خصوص آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد گفت: «نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس شود و بازرسان بیایند فک پلمپ کنند.»